2012. szeptember 5., szerda

Úgy vagyok itt, hogy...

Ahhoz képest, hogy naponta csak 3 angol órára kell mennem, meglehetősen gyorsan eltelik a nap és alig jut időm blogolni. Azthiszem ezzel egyre inkább gondba leszek. Na de most végre van net és tudok írni.

Břeclav-ot elhagyva átült a szomszéd kabinból egy magyar srác, akiről aztán kiderült, hogy Litvániába megy mert ő ott tanul már 2 éve egyetemen. (fura egy fickó :P) Vele egész hosszan beszélgettünk aztán, lélekben felkészített a kolis életre meg ilyesmi. Aztán mikor hajnalodott már Katowicétől Varsóig csak lehunytam a szemem 1-2 órára. Persze percenként felkeltem valamire, meg inkább néztem a felszálló párát, ahogy átsüti a nap - csodás volt.

7:10-kor már le is szálltam Varsóban, ahol rögtön kiszúrtam a "magas, szőke" emberkét - a mentoromat ugyebár. Marcin-nak hívják és túl kedves. Egész jól beszél angolul, és segítőkész, tehát nem volt gondom a két bőrönd húzásával. Rögtön elvitt a jegypénztárhoz, ahol megvettük a bérletem (90zł ~6300ft), aztán reggeliztem majd célbavettük a "szállásom". Bár ne tettük volna :D. Gondoltam, hogy nem lesz egy álom hely, na de ennyire.
Mikor mondtam a nevét egyből Marcin elmondta róla, hogy úgy becézik: "Alcatraz". És kívülről tényleg olyan mint egy szovjet börtön, na de belülről meg mint a Fort Boyard tvsorozatból az erőd. Kifizettem a koleszt, itt ugye csak szeptember 20-ig maradhatok mert onnantól teltházak vannak és én egy másik helyre lettem beosztva, szóval tök jófejek. Amúgy eddig ez került a legtöbbe; 317zł volt a...17 nap? (de gondolom kikell fizetni egy hónapot) Megkaptam a kulcsot és célba is vettük a szobát. Két csávóka épp aludt és azt se tudta, mi történik, mikor benyitottunk és a mentorom elkezdett velük lenygelül ordibálni. (ja itt megkell jegyeznem, hogy Marcin az a fajta kissé sérült agyilag ezért mindig ordít és furcsán rángatja a fejét, ezért kb. az egész város megbámul mikor vele megyek épp valahova és ő angolul magyaráz :S:) ) Úgyhogy beköltöztem a 3 ágyas, 21 négyzetméteres cellába. Van egy kis részen mosdó,hűtő meg szekrények, de másra nagyon hely nincs. Wc a szomszédba, fürdő a folyosó egyik sarkába (Alcatraz sajátosságaiból kifolyólag körépület, és középre néz az ablakunk). Tegnapi zuhanyzásom végeztével jött be egy csajszi zuhanyozni, aki nem zavartatta magát. Hirtelen azthittem a nőibe mentem, de rákellett jönnöm, hogy itt akárcsak a wc, minden közös. Van még egy konyha is ahol 3 sütő van és 3x akkora mint a szobám, de más nincs is benne! Mosógép hiányában kérdeztem Marcin-t aki végül megmutatta a 6.-on lévő mosodát, ahol 3 mosógép és 1 szárító van. Ha még nem mondtam volna, a 8.-on van a szobám. 

Lepakoltam és irány az egyetem, azon belül az angol kurzus vezetőjének irodája, hogy "megjöttem"! Egész kedves fogadtatásom volt, bár valahogy úgy érzem nem szeretnek erre angolul beszélni, helyette inkább Marcin elmond mindent és vele megbeszélik lengyelül. Ha valami van fordít, de hasonlóképp mint Bill Murray-nek a Lost in translation című filmben fordít a csaj a forgításon. (aki nem látta a filmet nézze meg! amúgy beszélnek 5 percig japánul és a csaj annyit mond belőle hogy forduljon a kamerába, majd visszakérdez, hogy ez minden amit mondott? mire újabb dialógusba kezdenek percekig és válaszul a csaj annyit mond: Yes.) Na szóval átküldött a nyelvi centrumba <Ośrodek Języka Angielskiego>, ahol meg is jelentem és már kezdődött is az angol. 

Hogy miért kell angol tanfolyamra járnom? Nos, ez azért van, mert a felsorolt nyelvvizsgák között nem szerepel az én C1 high level-em és a TOEFL ibt-n elért 79 pontomat keveslik, ezért nem maradt más választásom. De nem bánom, mert legalább itt vagyok még az egyetem előtt és addig is szokom a helyem. És még egy kis alapozás sem árt. Ugye két csoport indul egy középfokú B2 és egy haladó C1. Reménykedtem, hogy akkor haladó leszek, de szerintem itt egy csoport indult. 11-en vagyunk amiből; 2 szaud-arábiai, 2 lengyel, 1 francia, 1 ukrán, 1 orosz, 1 fehérorosz, 1 dél-koreai és 1 kínai - végül pedig egy Magyar --> Én. Az óra meglehetősen fárasztó volt, noha nem aludtam 2 óránál többet hétfő óta, de azért komolyan venném ezt az angol dolgot, hamár befizettük. Ma viszont (második alkalom után) kikell jelentenem, ez szörnyű! Nem nagyoskodni akarok, csak egyszerűen hülyén érzem magam egy kezdő angol csoportba, ahol a present perfectet vettük tegnap, ma pedig a prepozíciókat, és itt lapul a felsőfokom a polcon. És bosszantó, hogy ha van egy listening akkor idegbajt kap az ember ha másodszor megkell hallgatni ami már meghallgatás után is világos, hogy mi kell a vonalra. Ja és a 120-150 szavas writing-ról ne is beszéljek. Szóval szenvedek szó szerint, és ami a legrosszabb, hogy a tanárral vagyok egy szinten (talán még néha jobbnak is érzem magam, na de nem menőzünk). Egyébként aki beszél angolul az inkább ne beszélne, mert semmit se értek belőle xD és általába vagy lengyelül vagy oroszul dumálnak körülöttem. Utóbbi csak azért bosszant mert 4 évig tanultam elvileg, de valahogy nem tudok 2 mondatnál többet. Viszont jó érzés 4 nyelven beszélni egy nap. :)

Angol után találkoztam Marcin-nal és bemutatott két barátjának, akik ki másra, mint ő magára hasonlítanak. Egyik kiköpött mása egyik volt osztálytársamnak (Muliternek) csak szőkébe! a másik viszonylag értelmes bár a nice to meet you-n kívül sokat nem beszéltek angolul. Elmentünk egy boltba, hogy vegyek enni, de mivel ott csak készpénzt fogadnak el, így 2 császárzsömlénél és egy víznél többet nem vehettem. Árak amúgy szinte megegyeznek a magyarral, sőt talán még olcsóbbak is. (mai mekis plakáton láttam 2 sajtburger akciót 5zł-ért, ami átszámítva 350ft) Az ebédet viszont kicsit drágállom; megvettem a koleszba az étkezdébe a "bérletet" ami 10 ebédet takar, mindez 120zł (8400ft). Igaz, hogy egész méretes 2-3 fogást adnak, na de akkor is. Ma az ebéd gomba leves volt tele mindenféle zöldséggel meg választható rízs, lecsóval vagy hús krumplival, amit tévedésből azthittem, hogy mindkettő jár, így rámondtam a lecsóra, hogy tak, aztán ehettem meg. Nincs avval semmi baj, de ezek nem szokásos menza kaják. Olyan túl lengyeles, tele fűszerrel és még ízük is van. A lecsó viszont valami egészen fura zöldségekből volt és olyan íze volt, mintha kínait ennék, így feladtam. Megjegyzem 3 ember nem kap ennyit mint amennyit adott a csaj. Volt még ital is; valamilyen kompót ami meglehetősen finom, csak volt az alján valami hínárra emlékeztető növényzet, úgy nézett ki mint valami medúza piros lében. :D

A tegnap délutánom főleg alvással telt, aztán este még sikerült befognom a net-et is. Valami german wifi-ről netezek, és eléggé érdekes, mert hol van hol nincs, és mikor csatlakozok fél órát szenved míg végre használható. Lan van de még nem sikerült vele. Majd holnap. Szóval bocsi hogy nem jelentkeztem tegnap estig, de nem volt se telefon, se net elérhetőségem. Reggel valami borzalmas zajra keltem; azthiszem a kukásautóba borogattak bele 8 konténert tele üvegekkel, mindez a börtönkertbe- tehát az egész vízhangozva szólt reggel 7-kor. Elmentem a remek angolórára, ahol már könyvet is kaptam. A Channel intermediate-el van egy szinten xD. Aztán délután terveztem, hogy városfelfedező útra megyek és szerencsémre vittem is magammal térképet. Közlekedési hálózatot még mindig nem tudom, hogy működik. Mármint a járatokat. Amit tudni kell, hogy rengeteg a villamos, és úgy mennek mint az állat. Ha nem figyel az ember a semmiből előkerül egy és örülsz ha nem üt el. Aztán mikor megkönnyebbülnél látod, hogy a seggébe jön a következő. Nem arról van szó, hogy ilyen sűrün járnak, csak egy sinen megy mondjuk 4 járat és általába 2-3 szorosan egymás seggébe van. A megállókba is 1-2 áll egyszerre. Aztán a sinek tele átszelésekkel, keresztekkel, és persze nincs jelzőlámpa ami irányít, aki úgy érzi elsőbbsége van, az megy. (még mindig a villamosokról van szó) Volt, hogy satufékkal megálltunk és láttam, hogy 1 méterre húz el a másik vágányon egy villamos, aminek majdnem kereszteztük az útját. Szóval szabadalmaztatni kéne a Combino-s bemondást, miszerint "a villamos esetenként hirtelen fékezhet." Vannak itt amúgy egész puccos villamosok is egészen az ócska régiekig is. Egyik valami Combinó féle (már a hangjából ugyanaz) és jellemzően 18fok van rajta a klímától, a másik pedig a bécsi villamosokra emlékeztet. Busszal még nem utaztam, de elég nyugatiasak. Városfelderítő utam alatt metróztam is; vagy alstom szerelvény jön vagy a már otthon megszokott ruszki kocsik, csak éppen full modern kivitelbe. 

Ennyi fért mára bele, még leckét kell írnom (fill in the gaps) :D meg fáradt is vagyok. Üdv. az otthoniaknak!


1 megjegyzés: