2013. október 20., vasárnap

Instytut Lotnictwa

Péntek esti a Repülési intézetben volt nyílt nap, ahova Kamila-val és Adam-al, két csoporttársammal látogattunk el. Este 9-11ig voltunk, zárásig, elég gyors tempóban de sikerült rengeteg újdonságot látnunk. 

Volt sok makettek, teleszkópok, távcsövek, légpárnás vízi mentőhajók, amire mai napig nem tudom vajon milyen kategóriás jogosítvány kellhet. Majd jött a rengeteg helikopter, Zlin 142, Eurocopter, és a hadsereg egy nagyobb gépe is.
CF6-80C2

Sok helyre nem jutottunk be mert hosszú sorok álltak, de ezek főleg csak a szimulátoroknál voltak. Bejutottunk egy hangárba, ahol a CF6-80C2-es (ilyen van pl. a Boeing 747, 767, Airbus A300, MD-11 gépekbe) és a CFM-56-os (Boeing 737, A319, A340, MD-8) hajtóműveket láttuk felbontva. Adamnak köszönhetően mindent értettem, mert mindent fordított közben, ám néha átváltottak angolra az ottani szaktudásúak, mivel hallották, hogy fordít mindent. Kedvesek voltak és persze a mi szakunkon végeztek korábban. Erősen javasolták a General Electrics-et majd gyakorlatnak, szóval van hely bőven. Érdekes volt a hajtóműveket úgy nézi, hogy előtte reggel Materials in Aerospace Tech. órán pont a különböző elemek bevonatairól tanultunk, és azok típusairól (Coating). A tanár által felrajzolt ábrákon elképzelt elemek pedig este a szemünk előtt hevertek és kézből megfogva tudtuk őket azonosítani. Továbbá Aeronautical systems órán a generátorokról tanultunk, így majdnem mindenhol azt kerestük a hajtóműveken, és kerestük a jelöléseket rajta. 
Közben tettünk még egy sétát, beültünk a mentőhelikopter cockpit-jébe, majd záróra előtt felfedeztünk egy nyitott ajtót a gyárnegyedre emlékeztető telepen. Bent egy nagy szélcsatorna fogadott minket, egy kis repülőmakettal felszerelve, hogy azon teszteljék az átesési sebességkor legkevésbé ellenálló szárnyszelvényt. A szélcsatorna lényege, hogy a képen látható élek és felületekre cérnát tesznek, ami a szélben lobog. Ha egyenesen áll a szál, ott a légellenállás a legmegfelelőbb, de amint a szálak rezegnek, ott nagyobb az ellenállás. Legalább is ezt értettem a magyarázatból, ugyanis látván, hogy bementünk utolsónak, az egyik ott dolgozó lelkesen beindította nekünk a masinát és magyarázott angolul.

a szélcsatornában lévő modell

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése