Külföldiként sok mindenre figyel az ember, ha utazgat a
városban. Legfőképpen olyan, dolgokra, amik felkeltik a figyelmét, de nem tudja
az ember, hogy mit jelent. Ilyenek például a különféle reklámok.
Emlékszem az első napokra, mikor meglepetésemre a buszokon
és a villamosokon laposkijelzőkön írják ki a megállók nevét, dátumot,
reklámokat, híreket és mi egymást. A kedvencem persze, aminek hasznát is tudom
venni, az a „George’s Enlgish”-blokk, amibe minden nap más új angol szót vagy
kifejezést mutatnak, és így nemcsak angol-angol, de angol-lengyel jelentéseket
is lehet tanuli. (A mellékelt képen épp egy újévi fogadalom olvasható, a „Pack
in smoking” – jelentése: Abbahagyni a dohányzást.) Minden járműnek megvan a
maga rendszere, hogy mely reklámok mennek például csak buszokon és melyek csak
villamoson. Olan célzott közönségre is utal szerintem, mert a villamoson
körülbelül 10 ből 8 hirdetés valamelyik színház vagy opera előadására invitál.
(Buszon például, még nem láttam színház reklámot). De nyilván megvan a
szeparálás oka is.
Van továbbá a közlekedési cég által megrendezett,
balesetveszélyre felhívó kampány, aminek keretében forgattak egy videót, ahogy
egy kocsi áthajt a síneken és a villamos 50km/h-ról beleszáguld. Ezt minden
ötödik percben lejátsszák, hogy teljes nyugodtsággal utazz. (Na ilyenből buszos
példádul megint nincs.)
De mivel ebben a blogban reklámokról van szó, ezért térjünk
is át a buszos/villamosos reklámokról, egy másik fajtára.
Ez pedig az épületeken lévő óriásvásznakhoz köthető. Emlékszem, mikor régen az állványozás köré felhúzott védőháló csúnya zöld vagy éppen szürke színében csúfított egy épülettömböt, és valakinek jött az ötlete, hogy ha már van egy ekkora felületünk, akkor miért ne csináljunk belőle pénzt. Rögtön megjelentek rajtuk a hatalmas hirdetések, de azok, valljuk be, tényleg kétfunkciós szerepet játszottak be. Itt azonban más a helyzet. Állványok helyett, egyszerűen kifeszítik a vásznat a házak falához, és kész is a dolog. Hatalmas felület, csak a reklám kedvéért, ráadásul a bentlakók semmit sem éreznek belőle, hiszen akárcsak egy függöny, kifele kilátni, befele nem. Ez mind rendben van, de egyik nap mikor láttam, hogy egy ilyet cserélnek eltöprengtem. Nézzük meg a képen lévő Riviera kollégium épületét, a maga 15 emeletes plakátjával. Ha csak belegondolok, mekkora gyár kell, hogy egy ilyen vásznat legyártsanak? (jó nyilván nem kihajtva nyomják rá :D)Aztán ott van az anyaga. Közelebbről megnézve látszik, hogy a teherautókhoz hasonló erősségű ponyva ami persze lyukacsos, tehát méregdrága előállítani, ergo reklámozni is. Pénz mit sem számít, hisz 2-3 hetente cserélik őket más reklámokra. Kérdés: Akkor mi lesz a sok elhasznált ponyvával? Megy a hígítóba és újabb festés? Valószínűleg…Mindenesetre nagyon kreatív és jó módja a hirdetésnek, csupán az épületek nem látszanak mögötte.
Ez pedig az épületeken lévő óriásvásznakhoz köthető. Emlékszem, mikor régen az állványozás köré felhúzott védőháló csúnya zöld vagy éppen szürke színében csúfított egy épülettömböt, és valakinek jött az ötlete, hogy ha már van egy ekkora felületünk, akkor miért ne csináljunk belőle pénzt. Rögtön megjelentek rajtuk a hatalmas hirdetések, de azok, valljuk be, tényleg kétfunkciós szerepet játszottak be. Itt azonban más a helyzet. Állványok helyett, egyszerűen kifeszítik a vásznat a házak falához, és kész is a dolog. Hatalmas felület, csak a reklám kedvéért, ráadásul a bentlakók semmit sem éreznek belőle, hiszen akárcsak egy függöny, kifele kilátni, befele nem. Ez mind rendben van, de egyik nap mikor láttam, hogy egy ilyet cserélnek eltöprengtem. Nézzük meg a képen lévő Riviera kollégium épületét, a maga 15 emeletes plakátjával. Ha csak belegondolok, mekkora gyár kell, hogy egy ilyen vásznat legyártsanak? (jó nyilván nem kihajtva nyomják rá :D)Aztán ott van az anyaga. Közelebbről megnézve látszik, hogy a teherautókhoz hasonló erősségű ponyva ami persze lyukacsos, tehát méregdrága előállítani, ergo reklámozni is. Pénz mit sem számít, hisz 2-3 hetente cserélik őket más reklámokra. Kérdés: Akkor mi lesz a sok elhasznált ponyvával? Megy a hígítóba és újabb festés? Valószínűleg…Mindenesetre nagyon kreatív és jó módja a hirdetésnek, csupán az épületek nem látszanak mögötte.
És ami engem nem hagyott nyugodni…nemrég megláttam két
óriásplakáton, az alábbi feliratokat: „pokaż jaja” és „pokaż dekolt”.
Egy darabig csak elolvastam magamba, majd kezdett zavarni, hogy túl egyszerű szöveg és nem értem. Vegyük sorba, a „jaja” anyit jelent, tojás. Pokaż? Biztos azt jelenti, hogy „vegyél”…és nyilván egy lengyel hazai termékeket támogató felhívás lesz. Hát nem! Pokaż = mutasd. Ok, ez hülyeség, nézzük Google friend mit mond: „Show egg.” Mutass tojás? Valami nincs rendben, és ilyenkor jön az, hogy… Damian! Help me to translate this. Röhögés, majd mondja: „It means show your balls!” :O? Hogymicsoda? De hát ez egy óriásplakát, nem írhatnak ilyet ki. Ok, nyilván kétértelmű a dolog, nézzük, mi a helyzet a másik szöveggel: „pokaż dekolt”. „It means show your boobs.” ??? Na most már tényleg nem értem, mi ez valami urbanizáns sexflashmob-ra felhívó kampány része? Sajnos senki nem tudja, mit reklámoz, vagy mit takar, de rövid keresgélés után, rátaláltam lengyel fórumokba, hogy mások se tudják, és próbálják megfejteni a dolgot.
Egy darabig csak elolvastam magamba, majd kezdett zavarni, hogy túl egyszerű szöveg és nem értem. Vegyük sorba, a „jaja” anyit jelent, tojás. Pokaż? Biztos azt jelenti, hogy „vegyél”…és nyilván egy lengyel hazai termékeket támogató felhívás lesz. Hát nem! Pokaż = mutasd. Ok, ez hülyeség, nézzük Google friend mit mond: „Show egg.” Mutass tojás? Valami nincs rendben, és ilyenkor jön az, hogy… Damian! Help me to translate this. Röhögés, majd mondja: „It means show your balls!” :O? Hogymicsoda? De hát ez egy óriásplakát, nem írhatnak ilyet ki. Ok, nyilván kétértelmű a dolog, nézzük, mi a helyzet a másik szöveggel: „pokaż dekolt”. „It means show your boobs.” ??? Na most már tényleg nem értem, mi ez valami urbanizáns sexflashmob-ra felhívó kampány része? Sajnos senki nem tudja, mit reklámoz, vagy mit takar, de rövid keresgélés után, rátaláltam lengyel fórumokba, hogy mások se tudják, és próbálják megfejteni a dolgot.

A reklámtrükkök továbbra is élnek, de a szabályok egyre
jobban enyhülnek. Nyilván ma még csak, egy aprócska felirat: „Mutasd a
tojásaid!” (belefér), de lehet, hogy pár év és már nem kétértelmű szavakkal
fognak körülírni valamit. Végezetül pedig még egy kép, amit pénteken láttam meg
az egyetem folyosóján. :)
engem amúgy az rtl 2-ős reklám még mindig csak felcsesz, mert hülyeség :D de tetszenek a kis lapos tévék. meg a kétoldalú villamosok!!:D
VálaszTörléshát ennek örülök, továbbra is csak arra bíztatlak, hogy olvasd a blogot jövőben is! :D
VálaszTörlésén meg arra, hogy írj blogot a jövőben is! :D
Törlés